REPARATIONER I HELA NORDEN
AKUTSERVICE
STORT SORTIMENT KOMPONENTER
+46 771 40 46 10

Intervju med en tekniker om vanliga reparationer och utmaningar: Magnus

Intervju med en tekniker om vanliga reparationer och utmaningar: Magnus

I den här intervjun får vi möta Magnus, en erfaren tekniker inom elektronikreparationer på Lagakretskort.se. Vi kommer att få en inblick i hans bakgrund, hans dagliga arbete, och hans tankar kring framtidens reparationstekniker. Läsarna kan förvänta sig att lära sig mer om de vanligaste reparationerna, de utmaningar som tekniker står inför, och hur reparationer kan bidra till en mer hållbar miljö.

Presentation av teknikern

Teknikern vi talar med har en gedigen bakgrund inom elektronikreparationer med många års erfarenhet. Han har arbetat med allt från små kretskort till komplexa enheter och har utvecklat en djup kunskap inom området. Hans resa inom elektronik började med ett starkt intresse för teknik, vilket ledde till en karriär fylld av lärande och specialisering.

Bakgrund och erfarenhet

Magnus har en lång och gedigen bakgrund inom elektronikreparationer, med över 30 års erfarenhet i branschen. Hans intresse för teknik och hur saker fungerar började redan i unga år, vilket ledde till en karriär som inleddes under hans tid i lumpen 1992. Redan då började han arbeta med reparationer, och efter att ha praktiserat på Teli-center och arbetat med telefonreparationer, tog han nästa steg och började på Ericsson. Där fördjupade han sina kunskaper genom felsökning och reparation av olika elektroniska komponenter. Med åren har Magnus utvecklat en djup förståelse för allt från små kretskort till komplexa enheter, och har blivit en expert inom sitt område. Hans erfarenhet och passion för teknik gör honom till en ovärderlig resurs i elektronikreparationsbranschen.

Hur länge har du arbetat med elektronikreparationer?

Jag har lagat grejer i ca 1000 år säger han och skrattar. Jag började i lumpen 1992 med reparationer, före det hade jag praktiserat på Teli-center med telefonreparationer åt Telia. Sen hamnade jag på Ericsson, där var det var inte felsökning hela tiden men under många år.

Vad fick dig att börja med detta yrke?

Jag tror det började med tekniskt intresse, hur det ser ut och fungerar under huven. Tekniskt intresserad helt enkelt, väldigt spännande och kreativt att bygga något elektriskt.

Vilka typer av reparationer gör du oftast?

Som arbetsledare blir det oftast kortare och enklare jobb för att hinna med min andra uppgifter som fördelning av service, inköp och avstämningar, all kundepost och inskrivning av nya serviceärenden. Men jag älskar att löda, så jag tar ändå åt mig så mycket jag bara kan.

Finns det specifika märken eller enheter som du oftare reparerar än andra?

Nej, inte vad jag kommer på nu. Nä det blir väldigt blandat. Vi är helt märkesoberoende så det kommer en salig blandning av kretskort och enheter i behov av service.

Vad är de största utmaningarna du ställs inför när du reparerar kretskort?

Det är ju att hitta felet eller felen och orsaken till dem. Att fundera ut och back-tracka vad som hänt och vad som lett till själva skadan. Sen att hitta ersättningskomponenter kan i många fall vara en jävla utmaning.

Har du några exempel på särskilt svåra reparationer och hur du löste dem?

Jag tänker på en svets jag lagade en gång, som reparerades först en gång, men fungerade inte. När den kommer in igen så har fler saker gått sönder. När kunden till slut var inne en fjärde gång så hittades ett par dioder som var dolda i chassit som var trasiga, som orsakade felen. När dessa byttes så fungerade den till slut. Vi gav inte upp och inte kunden heller.

Vilka verktyg och tekniker använder du mest i ditt arbete?

Mikroskopet, pincetter, lödstationen och multimetern. Det är allt jag behöver, dom kommer man otroligt långt med. 90% av tiden vid reparationer är det dessa verktyg jag använder.

Har du några tips för nybörjare som vill börja med kretskortsreparationer?

Börja bygg små enkla byggsatser, då får man lära sig både löda, konstruktion, schema och komponenter. Öva man på lödning så att man inte blir rädd för lödning. Finns massor med kit att köpa, till exempel julgranar med LED-dioder. Sånt är skitkul och man lär sig när man övar.

Hur bidrar reparationer till hållbarhet och miljövänlighet?

Att det inte slängs utan återanvänds gör att vi slipper köpa nytt och slösa på råvaror.

Har du sett en ökning av intresse för reparationer istället för att köpa nytt?

Ja det tycker jag, medvetenheten ute bland människor är högre nu än tidigare.

Hur tror du att tekniken och reparationsteknikerna kommer att utvecklas de närmaste åren?

Oj, jag tror att… Det var en svår fråga. Jag tror det kommer att bli lättare och enklare på utrustningssidan för att DIY andan och medvetenheten ökar, fler vill prova och testa och det kommer att bli enklare och billigare att köpa utrustning. Mycket gratis utbildningar på nätet osv. Både forum och Youtube etc. Inget revolutionerande direkt men det påverkar.

Finns det några nya trender eller innovationer inom området som du är särskilt entusiastisk över?

Inte vad jag kan komma på i dagsläget.

Hur viktigt är kundkommunikation i ditt arbete, och hur ser du till att kunderna förstår processen och vad som behövs för deras reparationer?

Den är jätteviktig, vitalt i sammanhanget att kommunikationen fungerar. Vi måste ha tydliga processer internt som vi tydligt kan informera kunden, till exempel hur det går till, vilka steg vi har och så vidare. Så att vi har med oss kunden genom hela processen.

Har du någonsin haft en kund som var särskilt tacksam eller nöjd med en reparation? Kan du dela med dig av den erfarenheten

Det finns det rätt många av, till exempel en som haft en husbil i många år där elektroniken gått sönder och det inte går att köpa. Som vi lagat och kunden kan fortsätta använda under många år till.

När man lagar nått som inte går att ersätta många gånger, kretskort till en gammal hiss eller ventilationssystem. En äldre CNC-maskin för hobbyverksamhet exempelvis.

Hur håller du dig uppdaterad med de senaste teknologierna och trenderna inom elektronikreparationer?

Jag har ett rätt bra digitalt flöde på Facebook och Instagram där det delas en hel del intressant, sen får man smaka på lite av kollegor också.

Finns det specifika utbildningar eller kurser du rekommenderar för de som vill utveckla sin kompetens inom kretskortsreparation?

IPC, jag känner inte till så många andra kurser. Det finns mycket gratismaterial på nätet om reparationer.

Finns det något särskilt område inom elektronikreparationer som du har specialiserat dig på, och vad lockade dig till just det området?

Först tänker jag på att jag byggde gitarrpedaler i min egen firma under 10 år, då blev jag specialicerad på det. Sedan jobbade jag på Ericsson med GSM nätet och radio, då blev inriktningen så. Microvågor och gitarrpedaler kan man säga. Inget lockade utan det bara blev egentligen, blandade musikintresset med elektronikintresset.

Hur hanterar du reparationer som involverar äldre, svårare att hitta delar, eller obskyra enheter?

Med hjälp av mina kollegor, tillsammans brukar vi lösa det mesta, synergieffekten ska man inte underskatta. Den är bra på firman.

Vilka vanliga misstag ser du att folk gör när de försöker reparera sina egna kretskort?

Främst att man är oförsiktig med lödning. Det blir skador på banor, pads och PCB. Ibland kan de vara svåra att återställa i efterhand. Ibland saknas komponenter man tagit bort och inte vet vad det ska vara där. För höga temperaturer på lödspets till exempel. Man behöver ha en bred palett med verktyg för att göra jobbet effektivt.

Vad bör kunder veta eller göra innan de skickar in ett kretskort för reparation för att underlätta processen?

Ge oss så mycket information som möjligt om felbeskrivning. Vad fungerar, vad fungerar inte. Funkar det delvis, vet man vad som hände när det upptäcktes att det gått sönder till exempel. Är det några ingångar eller utgångar som fungerar, har det varit reparerat förut? All information är nyttig för oss i felsökningssyfte. Ju mer information man får med i felbeskrivningen ju mer förutsättning finns det att lyckas lösa problemet.

Vilken roll spelar etik och yrkesstolthet i ditt dagliga arbete?

Mycket viktigt tycker jag, vi ska alltid hålla en hög lägsta nivå. Jätteviktigt!

Kan du dela med dig av en situation där du var tvungen att fatta ett svårt beslut som krävde både teknisk skicklighet och etiskt omdöme?

Kanske när vi åkte till Göteborg på service, förberedelserna var lite si-sådär och gjorde service på ett sjukhus med ett dörr-säkerhetssystem. Frågan var hur ska vi angripa felet? Kan detta påverka någon negativt? Så vi fick systematisk bearbeta hela projektet genom dessa frågor.

Ser du några framtida utmaningar eller möjligheter för Lagakretskort.se, och hur planerar ni att möta dem?

Utmaningen för oss just nu är att hitta personal, vi har möjlighet att expandera men det är svårt att hitta personal som kan reparera kretskort. Det kommer kräva mer av våra processer att fortfarande hålla en hög lägsta nivå. Men målet är att vår service ändå alltid ska vara perfekt.

Sammanfattning

Intervjun med Magnus har gett oss en djupare förståelse för vad som krävs för att bli framgångsrik inom elektronikreparationer. Vi har fått insikt i hur hans karriär inom elektronik började och hur hans intresse för teknik har utvecklats över åren. Magnus har delat med sig av de vanligaste utmaningarna han ställs inför i sitt arbete, såsom att hitta fel på kretskort och att spåra orsakerna till dessa problem. Vi har också lärt oss vilka verktyg och tekniker som är oumbärliga i hans dagliga arbete och fått exempel på hur reparationer kan bidra till hållbarhet genom att minska avfall och främja återanvändning. Dessutom har Magnus gett oss en bild av hur han håller sig uppdaterad med de senaste teknologierna och hur han ser på framtidens reparationstekniker.

För de som vill lära sig mer om elektronikreparationer uppmuntrar Magnus till att börja med enkla byggsatser som ger grundläggande färdigheter i lödning, konstruktion, och förståelse för komponenter. Han betonar vikten av att inte vara rädd för att göra misstag och att öva regelbundet för att bygga upp självförtroendet. Att utveckla ett tekniskt intresse och en förståelse för hur saker fungerar är centralt för att lyckas inom detta område. Magnus uppmanar också nybörjare att dra nytta av de många gratisresurser som finns tillgängliga online, såsom forum och instruktionsvideor på Youtube, för att fördjupa sina kunskaper. Slutligen, han betonar betydelsen av att ha tålamod och en vilja att lösa problem, eftersom det är dessa egenskaper som i längden gör en framgångsrik reparatör.

Lämna den första kommentaren

Senaste inläggen...