Betalningsvillkor
Vi förskottsfakturerar alla våra arbeten, vi slutför service efter avstämd inbetalning.
Generellt
Kund ansvarar för att kontaktuppgifter är korrekta och att kretskort som skickas in packas och skyddas väl. Vi ansvarar ej för fraktskador. När vi skickar tillbaka service så kan man i formuläret välja att försäkra transporten. Paket som inte skickas som företagspaket (T ex PostNord Parcel) som i stället hamnar på ett uthämtningsställe tar vi ut en administrativ avgift om 300kr för manuell upphämtning av detta. Man får berätta för speditören att man vill att paketet kommer fram till oss som mottagare och inte till uthämtningsställe.
När vi skickar tillbaka ett ärende till kund, så debiteras 250kr vid ej uthämtad försändelse, det är en avgift som speditören fakturerar oss så vi vidarebefordrar bara kostnaden.
Felsökningskostnad
Genom att du skickar in ett kretskort eller en enhet så förbinder du dig till att betala felsökningsavgiften och eventuellt andra tjänster man valt som tillval. Priser hittar du under valet ”Servicetyp”. Observera att många enheter innehåller flera kretskort, vilket betyder att man betalar en felsökning per kretskort, anledningen är att det ofta innefattar en stor tidsåtgång för att montera isär enheten för att komma åt de separata kretskorten. Fråga oss ifall du är osäker på din enhet.
Reparationer och kostnadsförslag
I vissa svåra fall när t ex ett kretskort helt har brunnit och vi återbygger detta så kan vi inte garantera all funktion. Det man får ett kostnadsförslag på och betalar för är arbetstiden vi lägger ner för att utföra är de åtgärder som tekniker bedömt lösa problemen. Så i de fall vi är osäkra på hur resultatet kommer att bli så får man avväga om det är värt chansningen. I största allmänhet går ändå det mesta att rädda. Detsamma gäller vätskesanering där kretskort har skadats av vätska, så går det ofta att reparera detta men inte alltid. Vi gör ofta ett utlåtande när vi har sett skadorna om hur chanserna ser ut.
När kostnadsförslaget är godkänt så skickar vi en faktura på 30 dagar. Betalas inte kostnadsförslaget i tid så likställs detta med nekat kostnadsförslag och serviceärendet går vidare till avslut.
Nekat kostnadsförslag
Vid felsökning av kretskort eller elektroniska enheter är det ofta nödvändigt att montera isär enheter och löda av komponenter för att kunna testa dem på ett korrekt sätt. Denna procedur säkerställer att vi kan identifiera och diagnostisera eventuella problem noggrant.
Kostnadsförslaget för reparationen inkluderar arbetet med att återmontera enheten eller kretskortet till sitt ursprungliga skick. Om kunden väljer att inte gå vidare med reparationen efter att ha mottagit kostnadsförslaget, kommer vi att returnera enheten eller kretskortet i det befintliga skick som det är efter felsökningen.
Kunden har också möjlighet att välja att vi skrotar eller återvinner enheten eller kretskortet, istället för att returnera det.
Gjutna kretskort
Vi ansvarar inte för fel som uppkommer under felsökning av dessa då tillverkaren ofta gjort detta för att begränsa möjligheterna att komma åt och reparera kretskortet. Att avlägsna gjutmassan är mekaniskt och tidskrävande arbete. Det är därför denna tjänst kostar mer. Det finns också en risk att komponenter monterade på kretskortet kan gå sönder under denna process. Chassin och hållare i plast går ofta sönder helt i denna process och inget vi ansvarar över.
Mjukvaror
I vissa fall har komponenter som innehåller mjukvara gått sönder. I dessa fall kan vi inte reparera kretskorten då dessa mjukvaror oftast inte är tillgängliga för allmänheten utan är proprietär egendom som tillverkarna håller helt för sig själva.
Akuttaxa
Väljer du akutservice kostar detta 5 600 kr. Avgiften avser en prioriterad felsökning där ditt kretskort hanteras direkt, före alla ordinarie jobb i kön.
Detta är en fast kostnad för felsökningen och gäller oavsett om reparationen blir möjlig eller inte.
Efter felsökningen återkopplar vi med status och en offert för själva reparationen. Du kan då välja om du vill gå vidare eller inte.
Vid akutservice behandlas ditt ärende som det viktigaste vi har – vi släpper allt och arbetar direkt med ditt kretskort för att försöka hitta en lösning så snabbt som möjligt. Observera att det kan förekomma andra akuta ärenden inlämnade före ditt, men vi prioriterar alltid akutärenden framför ordinarie ärenden.
För akutservice tillämpar vi också förskottsbetalning, så vänligen informera er ekonomiavdelning i förväg. Detta gör att vi kan börja arbeta omedelbart utan att du behöver vänta på fakturans förfallodatum innan kortet skickas tillbaka.
Transportförsäkring
När vi skickar tillbaka ditt ärende erbjuder vi möjlighet att välja till transportförsäkring i formuläret. Denna försäkring täcker skador som kan uppstå under frakten från oss till dig. Observera att vi inte ansvarar för fraktskador om ingen transportförsäkring valts.
Du väljer själv försäkringsvärde. Vid eventuell fraktskada måste skadan anmälas till speditören omedelbart vid mottagandet, gärna med fotodokumentation. Godkänd transportförsäkring kräver att skadan anmälts direkt vid leverans och att försändelsen inte kvitterats utan anmärkning. Självrisk betalas av kund vid utnyttjande av försäkringen. För närvarande 2500kr
Vi rekommenderar att du väljer detta tillval om det rör sig om ett värdefullt eller svårt ersättningsbart objekt.
Garanti
Vi har 3-6 månaders garanti beroende på typen av reparation och typ av kretskort. Hör av dig om du funderar över ditt ärende.
Priser
Priserna som anges på sidan är inkl.moms för privatpersoner och exkl.moms för företag, förutom våra akuta tjänster som alltid anges ex.moms.
