Vattenskadat kretskort

Det här hör till en av våra vanligaste typer av reparationer. Ett oskyddat kretskort som under lång tid utsätts för fuktiga miljöer, som i detta fall en traktor. När fukten tog sig in innanför den gröna färgen och genom detta “kopplade ihop” fel banor med varandra så slutar kretskortet i bästa fall fungera, i värsta så kan det sluta med brand.

Vi börjar med att löda av alla kontakter och det mindre kretskortet för att påbörja renoveringen. Färglagret slipas bort i etapper, man vill vara säker på att man inte slipar så djupt att man tunnar av kopparbanorna.
Nu ser man tydligt alla banor och eventuelle trasiga banor, då de ofta kan "brinna av" på grund av fuktskadan.
Här ser man på baksidan av kretskortet typiska avbrända banor.
Med små PCB borrar ser vi till att genomföringar (vias) som kopplar ihop banor på undersidan med banor på ovansidan är rena efter att den gröna färjen slipats ned och fastnat i hålen.
Något vi ofta brukar göra efter denna process är att "biffa" på och förstärka banorna med tenn för att säkerställa att de klarar av den ström de tidigare gjort (ampere). Hur noga man än är så finns det risk att man har tunnat ut en bana för mycket under slipningen och det kan göra att en bana på kretskortet kan gå varmt under drift.
Ett par lager av skyddande coating som håller fukten borta brukar göra att problemet inte kommer tillbaka även om den används i samma miljö med hög fuktighet eller till och med stänk.
Med alla kontakter, komponenter och det lilla kretskortet tillbaka lött, så är det äntligen dags att få skicka tillbaka kretskortet till kund så att det kan få börja jobba igen!